top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraMichael Nosek

Kolo a svícení

Když jsem byl malej tak jsem občas koukal na hezké auta, co projížděli naším státem a moc těch hezkých tady nebylo. Třeba na chatě na Němčí u Ústí nad Labem jsme občas viděli auta ze západního Německa, když tam přijeli myslivci střílet muflony. Každopádně potom po revoluci mě docela začala zajímat bezpečnost na silnici a začal jsem studovat i jiné státy, protože už byla možnost.

Když jsem zaslechl, že ve Skandinávii auta musí svítit celý den, byl jsem z toho nadšený. A pak jsem se dozvěděl, že povinné svícení aut celodenně zavedou i v Čechách. Byl jsem nadšený. Nějak logicky mi docházelo, že svícení u aut není jenom o tom, že musíš svítit za tmy, ale že je to důležité třeba hlavně v létě, kdy vjíždíte do lesů a zase vyjíždíte na prudké slunce a spousty dalších situací, které se na silnici dějí. Vzpomínám si, že motorkáři museli povinně svítit dříve než osobní auta, ale potom v roce 2006 už bylo zavedeno svícení i pro osobáky.

A tak nějak opět logicky mi docházelo, že bych měl svítit pořád i na kole a proto to celoročně/celodenně/i při slunečném počasí dělám. O to víc mě zaujal leták v nejmenované prodejně a servisu kol, kde upozorňují na svícení na kole celoročně. A o to víc jsem nepochopil zavedení denního svícení, kdy autům svítí jen vpředu dioda a vzadu nic.

A proč to sem píšu? Protože jezdím denně na kole osm km tam a osm km zpět a věřte nebo ne, potkávám v našem městě i v zimě za tmy většinu cyklistů neosvětlených. Za světla nebo šera nesvítí téměř nikdo. Za tmy potkávám 50% úplně neosvětlených i v temných ulicích, kdy cyklistu (nebo běžce) nevidíte vůbec.




15 zobrazení0 komentářů
bottom of page